Viking A maakt het waar in de Hoofdklasse

De heren van de Viking A hebben dit weekend in den Haag laten zien dat ze thuis horen in de koningsklasse van het Nederlands kanopolo.

De doelstelling van het A team voor dit jaar was helder: Klasse behoud tonen.

Het slot weekend was ongekend spannend, tussen de top 3 kon er nog van alles gebeuren en op de plaatsen 4 t/m 9 was niemand zeker van zijn plaats in de hoofdklasse.

Na het eerder gespeelde competitie weekend in Assen waar het team een gedeelde 6e plaats met MDR B liet noteren als tussenstand, was het dit weekend zaak deze vast te houden.

De eerste wedstrijd werd zaterdag gespeeld tegen de thuisclub de Windhappers uit Den Haag, een tegenstander die de Vikingen al jaren lastige partijen bezorgd en dat was dit keer niet anders, de thuisploeg ging flink in de aanval en het spel van Viking oogde tam en ongestructureerd. Tijdens de rust keek de Viking dan ook tegen een achterstand aan, na de rust kwam er verbetering in het spel maar dit was onvoldoende om een 5-3 verliespartij te voorkomen.

De tweede wedstrijd van de dag werd gespeeld tegen de ploeg uit Amersfoort, Keistad. Een wedstrijd die vorig competitie weekend extreem spannend was en eindigde in een gelijkspel. Keistand liet duidelijk merken dat het uit was op revanche en liet de Viking met lege handen staan 4-8.

De koppen werden bij elkaar gestoken en een aangepaste verdedigingstactiek werd uit de kast gehaald en direct geïmplementeerd tegen titel kandidaat Michiel de Ruyter A uit Amsterdam. Een wedstrijd die op papier al gewonnen was door Amsterdammers, leek een goed moment om deze verdediging uit te proberen. Gaandeweg de wedstrijd bleek de nieuwe tactiek een gouden zet te zijn. Tijdens de rust leek er voor de Vikingen een mooi resultaat mogelijk tegen deze top club. De Viking liet goed uitgespeelde aanvallen zien waarbij de bal tot het laatst in bezit werd gehouden om dan met een goed schot in het Amsterdamse net te knallen. De verdediging van de Viking was dik in orde de druk naar buiten werd goed gehouden en waar de bal was waren Vikingen. Des al niet te min wisten de geroutineerde (oranje)spelers van MDR A toch ook hun doelpuntjes mee te pakken. Zo eindigde deze kraker van een wedstrijd in een 5 -5 gelijk spel. Zuur puntenverlies voor de Amsterdammers en een uitzinnige Viking A.

De 4e wedstrijd van de dag tegen Groningen B, een partij waar de Viking plichtsmatig van moest winnen. Dit werd dan ook gedaan en voor een 4 – 2 overwinning werd dan ook getekend.

De laatste tegenstanders van de dag; Trekvogels uit Haarlem, een stevige pot waar beide partijen de punten hard nodig hadden. Met  als voorbereiding een stevige warming up om de vermoeidheid uit de armen te verdrijven en plaats te maken voor adrenaline voor deze belangrijke wedstrijd. Tijdens de rust keek de Viking tegen een gelijk spel aan bij een tegenstander die erop gebrand was om te winnen. De Venlonaren hadden hun handen vol en in de 2e helft werd de wedstrijd omgebogen richting een nipte 5-6 overwinning. De punten waren binnen!

Resultaat van de dag; jammer van de eerste twee wedstijden maar toch 7 punten gepakt en voor een flinke verassing gezorgd, een tussenstand vijfde plaats!

De volgende ochtend gingen de spelers vroeg uit de veren want om 7:30 moest er gespeeld worden tegen Michiel de Ruyter B waar weer belangrijke punten te winnen waren.

De Viking had de slaap nog niet helemaal uit in de eerste helft waardoor de ploeg uit Amsterdam op voorsprong wist te komen. In de tweede helft ging het beter maar echt scherp was het nog niet. Er werd nog naar het wondermiddel “man op man” gegrepen wat direct resultaat had, maar voor een overwinning was het al te laat, er moest genoegen worden genomen met een zuur 2-1 verlies.

Voor de middag stonden de grootmachten Odysseus A en Groningen A op het programma.

Hier heeft de Viking helaas geen stunt uit kunnen halen zoals het dat wel deed bij MDR A, ook al werd er goed gespeeld en met overtuiging. In de eerste helft werd de Viking overmand door het sterke Odysseus wat met snelle counters optimaal profiteerde van het slordig balverlies van de Viking. Wat de treurige score 6-0 in de rust op het score bord zette. In de tweede helft had de Viking de zaakjes weer op een rijtje en werd er zuiverder en met een goede laatste man positie gespeeld, beide ploegen scoorden nog twee keer uit mooie aanvallen.

In de laatste wedstrijd tegen Groningen A waren de krachten op, er werd goed positie spel gespeeld in de verdediging maar de ploeg uit Groningen wurmde zich door de gaatjes en waren dan bijzonder trefzeker wat uiteindelijk een score van 9-3 op het laatste wedstrijdformulier liet noteren.

Ondanks de verliespartijen heeft de Viking A een prima competitie gedraaid. En heeft de ploeg van aanvoerder Guus Ellenkamp zich geen degradatie zorgen hoeven maken. Iets wat de andere twee promovendi wel moesten, GKV B (plaats 9), directe degradatie en de Windhappers (plaats 8) in de hoofdklasse gebleven door de promotie / degradatie wedstrijd te winnen. Het vlaggenschip van de Viking ligt op koers voor een nieuw mooi jaar in de top van het (inter)nationaal kanopolo.

De spelers feliciteren Groningen A met landskampioenschap! Ook willen wij speler / coach Paul Snijders ontzettend bedanken voor zijn formidabele inzet in dit behaalde resultaat. En voor de meegereisde supporters in Den Haag en Assen, jullie waren geweldig!

DSCF5651K

Geplaatst in Niet gecategoriseerd.