Noorderhaak 2017

Instructie op zeeGeer en Wiel wilden een grotere uitdaging na het oefenen met redden en opnieuw instappen met 5 andere leden bij Kanovereniging Viking Venlo in het zwembad in Blerick en in Duisburg. Ze wilden ook wel eens de zee op en besloten te gaan deelnemen aan het zeekanokamp “Noorderhaaks” van Peddelpraat. Na de aanmelding werd er via email een heel boekwerk met  theorie toegestuurd en konden beiden aan de slag met lezen en leren.Op Zaterdagmorgen 29 Juli 2017 vertrokken wij (Wiel Linders, Geer en Toos Thyssen) naar Anna Paulowna bij Den Helder. Toos ging mee voor de gezelligheid en  morele ondersteuning. Nadat alles geïnstalleerd was op de camping werd er kennis gemaakt met alle deelnemers van het kamp.Er waren 36 cursisten. 26 heren en 10 dames. Er waren 5 groepen met per groep 2 instructeurs. Geer en Wiel waren de oudste deelnemers.Ook werd de indeling van de groepen bekendgemaakt en het programma voor de week. Geer en Wiel zaten bij een beginnersgroepje met 8 personen waarvan 2 dames.

Zondag vond de eerste oefening plaats op het Amstelmeer. Om 10.00 uur vertrokken ze en rond 17.00 uur waren ze moe maar voldaan weer terug. Bij terugkomst stond (bij Dirk en Willy en Toos) de koffie klaar met een lekkere kano (koek) van Willy  voor alle deelnemers. Daarna alle kleding uitspoelen en uithangen zodat die de volgende dag weer klaar was voor gebruik. Om 18.00 werd er weer aangeschoven voor het heerlijke eten wat werd opgediend door Piet en partner.

Dagelijks om 20.00 uur werd geëvalueerd hoe de dag was verlopen.Van 20.30 – 22.00 uur vonden er diverse workshops plaats waaraan Toos ook deelnam, met meerdere thema’s, o.a. veiligheid, EHBO, navigeren, kompas en kaart, tij en stroomsnelheid, kleding en kamperen.

Maandag ging de beginnersgroep van Medemblik naar Andijk en weer terug. Onder het varen werd ook geoefend met slepen en reddingen.

Dinsdag was dan het moment waar Wiel zo van had gedroomd. Wiel en Geer gingen met hun groepje ging naar Noorderhaaks oftewel de Razende bol. Vanwege de aangekondigde storm was het alleen dinsdag mogelijk om met de beginnersgroep naar Noorderhaaks te gaan.

Het was zeer spannend om in de golven te varen. Door de harde wind van zondag en maandag zat er nog flink wat deining in de zee. Maar iedereen is veilig en wel weer aangekomen in Anna Paulowna. Op de fotos is te zien hoe blij Wiel was dat hij op de razende bol was en zien we Geer vertrekken door de branding

Woensdag en donderdag werd er op de sloot geoefend met rechtuit varen, met en zonder scheg, in- en uitstappen en opkanten.Vrijdagmorgen werd gevaren van Kornwerderzand naar Harlingen over de strekdam ’s Avonds werden de certificaten uitgereikt en werden de bedankjes uitgesproken en de attenties aangeboden. Zondagmorgen werd een gezellige week afgesloten. Al met al kijken Wiel, Geer en Toos terug op een gezellige, leerzame en vermoeiende week. Met heel veel dank aan Albert-Jan en Nico voor de organisatie en alle instructeurs voor de leerzame acties en workshops.

Nog nagenietend hopen Geer en Wiel volgend jaar weer deel te nemen aan “Noorderhaaks 2018”.

Kanogroetjes Geer, Wiel en Toos

Geplaatst in Toervaren.