EK Kanopolo

WhatsApp Image 2017-09-03 at 20.13.34 1

In de week van 21 tot en met 27 augustus hebben twee Vikingers de eer gekregen om ons land te vertegenwoordigen tijdens het Europees Kampioenschap kanopolo. Jochem Högerle (24) en Alain Zwinkels (19), spelers van het 1e team van KV Viking Venlo, mochten in Sint-Omaars, Bassin l’Aa, (Frankrijk) uitkomen voor de Nederlandse herenselectie en de Nederlandse Juniorenselectie.

In de heren klasse moest er een plek bemachtigd worden tussen 17 landen van uit heel Europa. De heren selectie begon zeer sterk aan het toernooi en versloeg Hongarije met maar liefst 11-2. Een goede warming-up om later op de dag het op te nemen tegen het altijd sterke thuis land, het beloofde een leuk pot te worden en de toeschouwers werden niet teleur gesteld. Met een 3-2 overwinning gingen de Nederlanders het veld af. Zo werd de eerste dag goed afgesloten en waren ze klaar voor de Portugese heren op dag 2, ook hier verliep het goed en wonnen ze met 4-1. Ook na dag 2 bleven de Nederlandse heren ongeslagen met een nipte overwinning op Zwitserland (3-2).

Op zaterdag ochtend werd dan toch het eerst verlies partij geïncasseerd, in een bloedstollende partij waarbij het lang 1-1 stond trokken de heren van Groot-Brittannië aan hat langste eind (2-1 verlies).

De laatste partij van de dag moest gespeeld worden tegen regerend wereld kampioen Italië, ook in deze partij was het spannend tot de laatste secondes. Na 2-1 voor te hebben gestaan waren de Italianen toch met 4-3 te sterk.

Zondag stonden er nog 2 wedstrijden op het programma, bij winst in de eerste partij werd er gevochten voor plek 5 en 6 bij verlies zou dit 7 en 8 worden. Met een doel gingen de heren de laatste speeldag in ‘’de vijfde plek is voor Nederland’’. In de eerste partij werd Portugal met 5-4 van het veld gestuurd, een zesde plek was dus al zeker. Net na de middag stond dan de laatste wedstrijd op het programma. Denemarken moest verslagen worden om de vijfde plek veilig te stellen, de heren selectie liet nog een keer zien wat ze in huis hadden en versloegen de Denen met 7-3.

De junioren mochten donderdags aftrappen met een zware partij tegen Italië, in deze wedstrijd werd uitstekend gespeeld. Helaas verloren ze met 4-2 deze partij. Het werd de junioren niet gemakkelijk gemaakt, na in de ochtend het opgenomen te hebben tegen Italië stond nu de selectie van onze oosterburen (Duitsland) op het programma. Ook in deze partij werden de junioren met 4-2 verslagen. De laatste wedstrijd van de dag werden de Portugezen wel nog verslagen en ook nog met maar liefst 8-4. Er kan al met al terug gekeken worden op een uitstekende dag voor de junioren.

Dag 2 mocht begonnen worden met een wedstrijd tegen Ierland, zij waren geen partij voor de Nederlanders, en werden dan ook met 8-2 afgedroogd. Later op de dag mochten ook zij het een keer opnemen tegen Denemarken, hier bleven zij echter steken op een gelijk spel (3-3). Op deze tweede dag werden eveneens drie partijen gespeeld en mochten dit keer eindigen tegen Zwitserland, hierbij werd het een bloedstollend laatste wedstrijd van de dag dat resulteerde in een 4-3 winst. Op naar de derde en laatste dag.

Regerend wereld kampioen (en bleek later ook huidig Europees kampioen) Groot-Brittannië was met 6-2 toch echt een maatje te groot voor Oranje. De match tegen het gastland (Frankrijk) eindigden eveneens in een 6-2 verlies.

Er mocht afgesloten worden tegen Polen een zevende plek viel er te verdienen, deze kans hebben de junioren met beide handen beetgepakt wat resulteerde in een 5-3 overwinning. Een prima middenmoot voor de Nederlanders.20170827 130416

Geplaatst in Kanopolo.