Amsterdam Open 2016

In het weekend van 21 en 22 Mei werd in Uithoorn het jaarlijkse Amsterdam Open kanopolotoernooi georganiseerd. Het toernooi wordt jaarlijks groter en bekender. Dit jaar werd er op 6 velden en in 4 divisies gespeeld.

Viking Venlo was met twee teams van de partij. Deze teams kwamen uit in de twee hoogste klassen.

Viking Venlo A begon in de poulefase met een 4-3 winst op eregasten van de organisatie uit Taiwan. Na gelijk te spelen tegen de huidige landskampioen uit Groningen werd het team met overtuiging verslagen door de Zwitserse selectie. Dit resulteerde in een goede 2e plaats in de poulefase.

Het toernooi werd vervolgd met 3 wedstrijden in een winnaarspoule. Hierin speelde het eerste team uit Venlo tegen twee gedegen Duitse teams en de Nederlandse herenselectie. Op zaterdag laat in de middag werden de moe gestreden Venlonaren, die het hele toernooi zonder wissel voeren, op de counter verslagen. De volgende ochtend stond de Duitse topper ACC Hamburg op het programma.

In de eerste helft werd er hard gestreden om kansen te creƫren. In de eerste paar minuten leverde dit een doelpunt op voor het team uit Venlo. Niet veel later wisten ook de Duitsers te scoren. Ondanks fel en energiek spel bleef het 1-1 tot aan de rust. Na de rust brak de wedstrijd open en werd met goed counterspel door Venlo een 4-1 voorsprong opgebouwd. De Duitsers gaven zich echter niet gewonnen. Met hard Duits spel en goede individuele acties knokten de Duitsers zich terug tot een tussenstand van 4-4. In een uiterste poging om te winnen besloten de Duitsers het Venlose team op de middenlijn op te pakken. Door slim te combineren werd in de laatste 10 seconde vanaf de middenlijn het definitieve doelpunt gemaakt. 5-4 voor Venlo.

De volgende wedstrijd werd gespeeld tegen de Nederlandse herenselectie. In de eerste helft werden de Vikingers op de counter op een 5-0 achterstand gezet. Na rust lieten de heren uit Venlo zich niet meer foppen maar ondanks goede pogingen werd er niet meer gescoord door beide teams. Eindstand 5-0 voor het selectieteam.

Viking Venlo A kon zich opmaken voor een laatste wedstrijd voor de 7/8e positie. Deze wedstrijd werd een Nederlands onderonsje met Trekvogels uit Haarlem als tegenstander. Het spel ging tot aan het eind gelijk op. Venlo trok uiteindelijk aan het langste eind en won met 6-5. Een knappe 7e plek, van de 16 hoofdklasse teams, op een groot internationaal toernooi was de beloning voor het eerste team.

Het tweede team van Viking wist in de poulefase slechts drie punten binnen te halen met een winst op Mokka 2 uit het Belgische Mol. De overige twee partijen tegen het duitse liblar en het taiwanese CPS werden werden met respectievelijk 3-2 en 9-2 verloren.

Met een 3e plek in de poule was de 9e plek in de eindklassering nog de hoogst haalbare. Om deze plek te behalen moest er in een tussenpoule bewezen worden dat het team dit verdiende. Met drie overwinningen op CPS uit Taiwan, KVSO uit Stadskanaal en Odysseus uit Alkmaar, werd duidelijk aangetoond dat Viking Venlo B een kans op de 9e plek verdiende.

Om deze plek te bemachtigen, moest het team zich nog eenmaal van zijn beste kant laten zien tegen de Gothingen Ladies. De toon werd door de Viking snel gezet door op 5 – 1 voorsprong te komen. De winst werd echter te vroeg gevierd, waardoor het damesteam uit Duitsland de score terug kon brengen naar 5 – 5. Gelukkig wist Wouter van Haren in de laatste 6 seconden de bal nog eenmaal in het net van de tegenstander te laten vallen, waardoor ook deze partij met winst afgesloten kon worden.

Met slechts twee verloren wedstrijden werd de 9e plek in de eerste klasse meegenomen naar Venlo.

Duo Laos
Geplaatst in Kanopolo.