Tevredenstellende 8e plaats in sprintploegenwedstrijd voor EK-kanoteam

Geen top 20 resultaat Venlose kanovaarders tijdens individuele EK-sprintwedstrijd

Zaterdag:

Ondanks dat de Nederlandse ploeg bestaande uit Sebastiaan Verhaaagh, Thijs Paauw en Joep van Bakel beter uit de voeten kan op de klassieke/lange afstand, was er toch hoop op een top 20 resultaat tijdens de individuele sprintwedstrijd tijdens het EK op de rivier de Adda in het Italiaanse Valtellina . Dit zou puur op basis van technische kunnen uit de koker van Vikinger Thijs Paauw moeten komen. Toch kwam dit er niet uit, een prima maar niet uitmuntende 1e run voerde Paauw naar een 23e plek, een wat minder 2e resulteerde uiteindelijk in een verdienstelijke maar toch enigszins magere 26e plaats. Van youngster Verhaagh (Viking Venlo), die als “niet”-sprinter mag worden betiteld, werd een stuk minder verwacht toch was een 38e plek ook hier een tegenvallend resultaat, en dit gold ook voor de 34e plaats van oud-Venlonaar Joep van Bakel. Beide maken geen kapitale fouten maar waren gewoonweg niet optimaal (van Bakel, van wege blessures en Verhaagh, meer gericht op de klassieke afstand) voorbereid voor deze sprint.

Zondag:

In tegenstelling tot de ploegenwedstrijd over klassieke/lange afstand waar eigenlijk was geteld op een top 6 resultaat was verwachting voor ploegensprint een stuk lager. Toch werd daar beter en naar verwachting gepresteerd. De behaalde 8ste plaats geeft exact het niveau weer waarop de Venloos/Nederlandse vaarders als ploeg van min of meer “niet”-sprinters kan en behoort te staan. Dit resultaat werd behaald door een wat mindere eerste run en een sterke tweede run. Zelf met een hele goede 1e run was de 7e plaats die naar België ging, niet binnen bereik gekomen.

Kort samengevat was er op dit EK een prima resultaat van met name Verhaagh en in minder mate van Van Bakel tijdens de klassiek wedstrijd, een zware teleurstelling in de klassieke ploegenwedstrijd en magere resultaten op de sprint-evenementen. Daarmee komt een tijdelijke halt in de vanaf  2006 ingezette opmars van steeds beterwordende resultaten door het Nederlandse wildwaterafvaart-team. Maar met versterkte inspanning en nog voldonde trainingsruimte en prestatie-potentieel, zal het jonge Nederlandse team gaan werken aan een volgende stap richting de internationale wildwaterafvaart-top op het WK van 2010 gehouden in het Spaanse/Catalaanse Sort.

Mvgr. S.E.L. Lucker-Trienes