Teleurstellende 1e dag WK wildwaterkanovaren Nederlands team

De eerste dag tijdens het Werledkampioenschap wildwatervaren is voor het Nederlands team zeer teleurstellend verlopen. Waar verwacht en gehoopt werd op minimaal 1 klassering bij de eerste 10, en 1 of 2 klasseringen ruim bij de eerste 20, was er alleen een 19e plaats voor Sebastian Verhoef. Alhoewel dit een evenaring is van het tweeds beste resultaat voor Nederland ooit, bleef dit ver weg van eerdere klasseringen die de half Duitse en half Nederlandse wildwaterkanovaarder eerder voor Duitsland behaalde. Maar buiten Verhaagh die wel beter presteerde t.o.v het vorige WK, behaalden ook Thijs Paauw en Joep van Bakel vandaag lagere klasseringen dan twee jaar geleden op het WK in Ivrea. En dat terwijl andere wedstrijden aantonen dat beide substantieel progressie hebben geboekt. Voor een deel kan de oorzaak worden gezocht in te weinig wildwatertrainingskampen, maar wellicht ook in het niet sterk genoeg pieken naar het WK toe. Nadere analyse zal dit moeten uitwijzen. Dee facto werden door de overige drie Venlose Nederlanders nog de plaatsen 29 (Paauw), 32 (Verhaagh) en 35 (Van Bakel) behaald. Dit betekent dat Van Bakel afvalt voor de ploegenwedstrijd. Gezien de behaalde individuele resultaten lijkt een top 6 notering al bij voorbaat uitgesloten en zal de doelstelling moeten worden bijgesteld naar een top 8 resultaat, hetgeen ook nog een hele opgave zal worden. In de ploegenwedstrijd die op donderdagmiddag wordt gevaren zijn de Tsjechen duidelijk het te kloppen team voor het goud.

De individuele klassieke wedstrijd van vandaag werd gewonnen door Loic Vinysale (Fra) voor Achim Overbeck (Dui) en de sloween Nejc Znidarcic.

De sprintwedstrijden voor ploegen zijn op zaterdag, terwijl zondag alle 4 de nederlanders revanche kunnen nemen voor de teleurstellende klassiek )lange afstand’ uitslagen van vandaag
Geplaatst in Afvaart.