Raf van Rijswick en Victor den Haan naar Junioren WK wildwater-afvaart in Tsjechie

Van 23 t/m 30 juli neemt de nationale junioren wildwater-afvaart selectie (Porcelanosa afvaart-team) van de Nederlandse Kano Bond deel aan de wereldkampioenschappen in het Tsjechische Opava. Twee van de drie deelnemende junioren en de bondscoach zijn lid van K.V. Viking Venlo. Het gaat om de in Tegelen woonachtige Victor den Haan (18 jaar), de nu in Venlo wonende Raf van Rijswick (18 jaar) en de 43-jarige Pascal Lucker uit Hout-Blerick. Het nationale team voor dit evenement wordt gecompleteerd door de 17 jarige Pieter Paauw die momenteel in het Franse plaatsje Voutezac leeft.

De 3 junioren zullen op de rivier de Moravice in Opava deelnemen aan alle vier de J-WK-evenementen, zijnde de individuele klassieke wedstrijd (p/m 4 km), de individuele sprint (p/m 450 meter) en beide afstanden ook nog eens als landenwedstrijd. Tijdens deze laatste 2 wedstrijden dienen de Nederlandse junioren in ploegenformatie zo snel mogelijk hetzelfde parcours als individueel af te leggen waarbij de tijd gaat lopen nadat de eerste vaarder door de start gaat en de tijd stopt als de laatste vaarder de finish is gepasseerd.
Het Nederlandse Porcelanosa afvaartteam reist niet zonder ambities af naar Tsjechië. Vooral met Raf van Rijswick hoopt men hoog te scoren. De jonge vaarder van Viking Venlo wist vorig jaar als 1e jaar A-junior al in de top 15 te varen tijdens het J-EK. Voor dit jaar heeft hij zijn zinnen gezet op een medaille in de klassieke wedstrijd over 4 km. Of dit haalbaar is lastig te bepalen, daar er weinig internationale juniorenwedstrijden worden gevaren. Men weet dat de Duitsers te verslaan zijn, maar daar mag je bij Duitsers nooit van uit gaan. Het zijn echter de Fransen die met Guillaume Bernis en zijn teamgenoten de beste papieren lijken te hebben voor de wereldtitels. Daarnaast is het een groot vraagteken wat we van Slowakije en Slovenië kunnen verwachten, in het verleden wisten zij vaak te verrassen. Maar een verassing zou dit jaar ook best uit Engeland, Italië of Tsjechie kunnen komen. Buiten Europa is niet vernomen dat er serieuze kandidaten zijn voor eremetaal. Ondanks al deze bespiegelingen, zal Van Rijswick een plek buiten de top 6 zeker als een teleurstelling beschouwen en zet hij alles in op die eerste Nederlandse “afvaart”-medaille. Voor Den Haan en Paauw moet een plek bij de eerste 20 erin zitten, een superdag zou hen in de top 15 kunnen brengen. Voor Van Rijswick en Den Haan is dit jaar hun laatste seizoen bij de junioren, volgend jaar maken zij de overstap naar de senioren. De resultaten in de sprint zullen naar verwachting lichtjes achterblijven op die van de klassiek/lange afstand, maar anderzijds zitten in de sprint ook vaak de meest verrassingen. Bij de heren K1 hebben zich meer dan 60 deelnemers uit 16 landen aangemeld.