Overmacht Joep van Bakel haalt spanning uit Wintercupwedstrijd II op de Maas

Tijdens de tweede wedstrijd in de Wintercup serie gaven meer dan 50 kanovaarders uit Nederland en Duitsland “acte de presence”. Het deelnemers-aantal viel wat lager uit dan vorig jaar als gevolg van het met 1 week verplaatsen van deze wedstrijd ivm de hoge waterstand. Afgelopen zaterdag kon er wel gevaren worden, en legden de scholieren een parcours van iets meer dan 4 km af en alle andere catergorien kregen 12,5 km voor de kiezen, in zowel stroomopwaartse als stroomafvaartse richting.

Bij de A-scholieren ging de winst naar duitser Roman Wirtz uit Bruehl in een tijd van 21 in. en 5 sec. In deze categorie werd Ben Creemers van Viking Venlo 12e (“overall” 16e). Imke Bogaarts van de organiseerende Venlo kanovereniging kwam net de kort voor de winst bij de meisjes A-scholieren, zij werd 2e op 46 sec., van de Duitse Lidia Abbing (KSK Koeln). een heel mooi resultaat voor de 13e jarige Venlose. Zij werd daarmee ook nog eens meer dan verdienstelijk 7e in het totale deelnemersveld, dus met de jongens erbij !

Voor de junioren, senioren en masters was de spanning in de wedstrijd van korte duur. In de eerste 200 meter bleef Sebastiaan Verhaagh (Viking Venlo), de Noord-Hollandse Joep van Bakel (Zwetplassers) nog voor. Daarna kon Verhaagh nog enkele kilometers redelijk volgen. Maar dat was dan ook alle tegenstand die Van Bakel voor zijn kiezen kreeg op deze prachtige kanodag op de Limburgse Maas. Na enkele kilometers voer hij al alleen en ongenaakbaar aan kop. Op enige afstand werd er door Verhaagh en Gickler wel nog flink gestreden om de 2e en 3e plaats. Jammer was het dat Verhaagh, die ondanks dat een super wedstrijd voer, daarbij aan het kortste eind. Hij werd dus derde op 10 sec. achterstand op Markus Gickler. Ook junior Raf van Rijswick (Viking Venlo) voer een uitstekende wedstrijd, hij werd “overall” achste. Een niet fitte Pascal Lucker was tevreden met de door hem behaalde 10e plaats. Overige klasseringen van Vikingers waren, Victor den Haan 12e, Ton Brouwers 17e, Stephan van Reen 20e, Rixte Schermerhorn 27e en Silven Claessen beindigde de wedstrijd voortijdig.