Ook kano WK kwalificatie voor Vikinger Thijs Paauw

“Porcelanosa” ww-kano team voor J-WK, EK en WK krijgt vorm.

SENIOREN:

Vorig weekend dwong Vikinger Sebastiaan Verhaagh in Monschau al op sublieme wijze kwalificatie af, voor het EK (Kraljevo, SER) en WK (Augburg, DUI), alsmede de WORLD CUPS kanovaren in Sort (SPA) en Bovec (SLO). Afgelopen zondag wist ook de in Frankrijk woonachtige Thijs Paauw, Viking Venlo, voor de derde maal te voldoen aan de 5% selectie-eis van de NKB sectie ww-afvaart. Hij deed dit tijdens een Franse nationale A1 wedstrijd op de Vezere in de de Coreze (FRA) waarbij 90 senioren van start gingen. Naast een prima 7e plaats bleef hij ook in vaartijd in het spoor van de Franse toppers en daarmee dus ook gemakkelijk binnen de NKB selectie-eis. De fransman Remi Pete zag een sterk optreden beloond met de eerste plaats.

Daar waar Sebastiaan Verhaagh nu al weer actief is in het Spaanse Sort tbv de 1e twee World Cup wedstrijden, moet zijn naam- en clubgenoot Sebastian Verhoef nog kwalificatie voor het WK afdwingen. Verhoef concentreerd zich dit jaar noodgedwongen op de sprint en neemt alleen deel aan het senioren WK in het Duitse Augsburg. Als gevolg van een rugblessure heeft hij in de winter onvoldoende trainingen kunnen afwerken, waardoor hij voor lange klassieke wedstrijden te kort denkt te komen. Vorig jaar behaalde Verhoef een 6e plaats op het WK in het Spaanse Sort op de discipline Sprint. In Augsburg hoopt hij, ondanks of misschien wel dankzij de aangepaste voorbereiding, dit individueel te overtreffen, maar ook samen met Verhaagh en Paauw een topresultaat te behalen in de ploegen sprint-wedstrijd. Waar tot dit jaar in de oneven jaren het EK in sprint en klassiek (lange afstand) en in de even jaren het WK, eveneens in sprint en klassiek, werd gehouden, wordt dit jaar voor het eerst naast het EK sprint en klassiek, ook een WK in ALLEEN sprint gehouden. Dit allereerste WK sprint wordt gehouden in het Duitse Augburg in de eerste week van juni.

Thijs Paauw die eigenlijk gepland had na zijn definitievve selectie in Sort van de partij te zijn, moet verstek laten gaan omdat hij na het vertrek van het management, het buitenbedrijf waar hij werkzaam is (tijdelijk) moet runnen.

JUNIOREN:

Bij de junioren wist Victor den Haan definitieve kwalificatie af te dwingen tijdens selectie-wedstrijden op de Enz in het Duitse Birkenfeld (bij Pforzheim). Tijdens de klassieke wedstrijd op zaterdag behaalde hij een 7e plaats, in een tijd die ruim voldeed aan de selectie-eisen. Den Haan’s sprint (zondag, 8e plaats) was minder overtuigend maar goed genoeg voor definitieve selectie voor het J-WK. De klassieke wedstrijd werd gewonnen door de Duitser Marcus Terres, en in de sprint was de Duitser Julius Stark een klasse apart.

Naast Victor den Haan waren op de Enz in Birkenfeld ook nog de jeugdige Vikingers Imke Bogaarts (meisjes, scholieren A), Rixte Schermerhorn (meisjes, junioren B) en Stephan van Reen (jongens, junioren B) van de partij. Imke Bogaarts presteerde, ondanks enige bootschade, goed en constant op beide dagen met twee maal een 8e plaats, Rixte Schermerhorn behaalde op de klassieke wedstrijd eveneens een 8e plaats maar deed er in de sprint nog een schepje bovenop, met een 5e plaats als verrassend puik resultaat. Stephan van Reen viel met zijn 13e en 16e plaats bij de junioren B enigzins tegen.

Parrallel aan deze belangrijke Duitse afvaartwedstrijd werkte de 16-jarige Pieter Paauw, woonachtig in het Franse Voutezac, een eveneens als selectiewedstrijd aangewezen wedstrijd op de Vezere in de Coreze af. Bij deze Franse A1-wedstrijd waren veel, zo niet alle Franse toppers aanwezig. Paauw behaalde hierin een 10e plaats, de wedstrijd werd gewonnen door een zeer sterk varende Guillaume Bernis uit Montois (Fra). Nadat Paauw in het Duitse Fulda enkele weken geleden al 2x aan de eisen van de NKB voor uitzending naar het J-WK had voldaan, betekende het goede resulaat op de Vezere een definitief ticket voor het Tjechische Opava.

Afvaartcommissie