Duitse wereldtopper Tobias Bong wint Zomercup in Venlo

In een zeer bescheiden deelnemerveld van iets meer dan 30 kanovaarders voer de afvaart-wereldtopper Tobias Bong uit Keulen vrij gemakkelijk naar de winst in de 10 km lange Zomercup wedstrijd op de Maas van Venlo naar Steyl en terug. Tot op het keerpunt in Steyl kon veteraan Pascal Lucker (42) de jonge duitser Bong bijhouden, direct daarachter lag clubgenoot Sebastiaan Verhaagh als derde ook nog in een goede positie, gevolgd door Dennis Drieschner (KSG Keulen). Nadat Bong een tweede maal “bijschakelde” moest Lucker afhaken om daarna door Verhaagh en Driescher te worden achterhaald. Kort daarna moest Verhaagh opgeven, als gevolg van een ondraagelijk opspelende maag. Samen met Drieschner probeerde Lucker nog om Bong te achterhalen maar deze poging slaagde niet. Waardoor Bong alsnog vrij eenvoudig als eerste de finish kon passeren, Dennis Drieschner de sprint om de tweede plaats won en Lucker (1e plaats bij de Masters A) naar de derde plaats “overall” werd verwezen. Bij de dames junioren pakte Vikingster Iempke vd Bongard het brons en bij de Masters B werd Ton Brouwers (Viking Venlo) 2e.

Bij de A scholieren ging de duitser Ruven Christopher halfweg duidelijk aan de leiding, maar omdat hij op het ruim 3 km lange scholierenparcours 1 boei te vroeg draaide ! bleef het goud in Venlo, en wel in de persoon van Ivo Lamers. Ivo Lamers bleef nipt zijn clubgenoot Stephan van Reen voor waarmee er een dubbelslag was voor de organiserende club Viking Venlo, in deze categorie. De derde plek ging verrasend naar Jim Roevekamp uit Rotterdam (Team Kanoshop) Bij de B-scholieren werd de snelste tijd neergezet door Vikinger Ian de Klein.

De Blauwe Beker bokaal op de lange afstand ging naar Elise van de Bongard (46 sec. verschil met de geschatte tijd) en na de korte afstand mag Sylven Claessen zich 1 jaar lang eigenaar noemen van de jeugd Blauwe Wimpel Trophee. Zijn geschatte tijd kwam op 11 sec. na overeen met zijn wekelijk gevaren tijd.

Meer informatie over de afvaartploeg op www.wildwaterafvaart.nl
Voor foto’s van de Zomercup ga naar de fotopagina op deze website!