Beste ploegenresultaat ooit op WK voor nationale “Viking”-selectie !

6e plaats op WK voor Venloos nationale Porcelanosa afvaart-team was onverwachte top-prestatie.                                        12 juni 2011

Tijdens de wereldkampioenschappen op de Olympische wildwaterbaan in het Zuid-Duitse Augsburg, hebben de Nederlandse kanovaarders van de Porcelanosa-afvaartselectie zeer verrassend een topresultaat neergezet in de landen- cq ploegenwedstrijd. Met de vaarders Sebastian Verhoef, Sebastiaan Verhaagh en junior Raf van Rijswick werd met een 6e plaats het beste resultaat in de ploegenwedstrijd ooit behaald.

Vooraf was er voor de landenwedstrijd geen echte doelstelling anders dan bij de beste 12 landen te eindigen. Zeker na het afhaken van de seniorenvaarders Thijs Paauw en Joep van Bakel leek de kans op een topklassering vooraf al niet tot de mogelijkheden behoren. De als derde “man” aangewezen junioren vaarder Raf van Rijswick presteerde, ondanks zijn beperkte ervaring op een dergelijke lastige wildwaterbaan, meer dan uitstekend. Zowel van Rijswick als Verhaagh staan daarbij niet te boek als rassprinters, hetgeen overigens wel geldt voor Sebastian Verhoef.

In de eerste omloop wist het Porcelanosa-team, ondanks diverse schoonheidsfoutjes al een prima tijd te noteren en was een 9e plaats hun deel, met slechts 0,7 sec. afstand tot de 6e plaats! Daarmee was dus nog alles mogelijk, en deze mogelijkheden grepen de 3 kanovaarders van Viking Venlo met beide handen aan. In de tweede run werden de foutjes van de 1 omloop gecorrigeerd en de tactiek nog iets bijgesteld, waardoor er een nog betere tijd op de klok werd neergezet. Helaas deeden de Engelsen dit ook (4e plaats) en werd een blunder van het Oostenrijkse team niet verder afgestraft dan met een 5e plaats, helaas nog nipt (0,5 sec. voor de Nederlands equipe. Zoals reeds gezegd een ongekend goed resultaat dat nooit eerder op een WK door een Nederlands team werd behaald. Vooral voor de jonge Raf van Rijswick (18 jaar) maar ook voor Sebastiaan Verhaagh (20 jaar) een mooie opsteker voor de (nabije) toekomst.

De strijd om de WK-titel die zeer spannend was, werd gewonnen door een meesterlijk varend Tsjechisch team, dat een eveneens zeer sterk varend Frans (2e plaats) en Duits (3e plaats) team na de tweede run toch nog op afstand wist te zetten.

Individuele topprestatie Verhoef op WK blijft uit, magere resultaten Verhaagh en Van Rijswick.                                        11 juni 2011

In de individuele wedstrijd behaalde alleen Sebastian Verhoef een finaleplaats. Dit deed hij via een 6e en een 18e plaats in de “heats”, overall was dit een 13e plaats. In die finale wist hij zich niet te verbeteren, hij moest zelfs nog een plaatsje inleveren, 14e dus. Sebastiaan Verhaagh kwam tot een verdienstelijke 28e plek en junior Raf ven Rijswick eindigde op een 48e plaats.

Tekst: Afvaartcommissie

Foto’s: Stephan Munsch