Afvaart Holland Cup finale bij Viking Venlo

Na een tijd van afwezigheid bestaat de Holland Cup in de huidige vorm alweer 4 jaar. Er bestaat een Holland Cup voor scholieren en voor niet-scholieren (junioren, senioren en masters). Door middel van een compensatiesysteem is er een eerlijke strijd tussen de verschillende deelnemers. Voor meer informatie over de puntentelling volg deze link.

Na een spannende wedstrijden door het jaar heen was het vandaag zover, de laatste wedstrijd voor de Holland Cup 2010. Bij de scholieren stond Lamers er al goed voor en was zowat zeker van winst. Stephan van Reen kwam nog dicht in de buurt van de overwinning. Door de goede wedstrijd die hij vandaag voer, kwam hij uiteindelijk net 1,34 punt tekort voor de overwinning. Met 301,34 punten werd hij uiteindelijk tweede in het eindklassement. Rixte Schermerhorn, tevens de beste vrouw bij de niet-scholieren, vulde de laatste plaats op het podium op.

Bij de junioren, senioren en veteranen Holland Cup was het op voorhand al duidelijk wie vandaag met de beker naar huis zou gaan. Verhaagh had de beste papieren. Pascal Lucker had theoretisch gezien nog wel kans op de overwinning, maar aan de vorm van Verhaagh viel vandaag niet te tornen. De nipte voorsprong die Verhaagh op Lucker had (1,36 punt), bleef ook het uiteindelijke verschil. De derde plaats in de Holland Cup werd dit jaar behaald door Raf van Rijswick, die met 12,12 punten achter Verhaagh een prima jaar draaide. Beste vrouw was dit jaar Iempke van den Bongard, die met een puntentotaal van 402,52 een prima achtste plek bezetten van de totaal 61 deelnemers.