1e J-EK en WK selecties voor kanovaarders Viking Venlo

Wildwater-afvaartvaarders Raf van Rijswick en Sebastiaan Verhaagh kwalificeren zich voor internationale titelwedstrijden in Servië (J-EK) en Spanje (WK).
Alwaar het nieuwe nationale selectie-lid Sebastian Verhoef een trainingskamp prefereerde,  Joep van Bakel op de volgende twee selectiewedstrijden gokt en Thijs Paauw zich in Frankrijk (Lathus) kon kwalificeren was het alleen Vikinger Sebastiaan Verhaagh die als serieuze selectiekandidaat in Monschau op de Perlbach van start ging. Ondanks het  lastige, steenachtige en daarom risicovolle parcours in het Duitse Eiffelstadje en het feit dat Verhaagh zijn wedstrijdboot wilde sparen en in zijn trainingsboot van start ging wist hij een goed resultaat te behalen. In een sterk deelnemers veld bij de senioren eindigde hij als 11e in een wedstrijd die werd gewonnen door de zeer sterke Duitser Max Hoff (europees en wereldkampioen op de Olympische 1000 meter, waarop hij in Beijing 5e werd). Verhaagh’s vaartijd was net voldoende om binnen de kwalificatie-eis te blijven voor het senioren WK  later dit jaar in Spanje. Te samen met de 2 eerdere kwalificaties in het Duitse Fulda 2 weken geleden is hij de eerste Nederlandse vaarder die zich voor dit WK kwalificeert. Vikinger Thijs Paauw had ditzelfde kunnen doen in de tevens voor Nederland aangewezen selectiewedstrijd in het franse Lathus. Paauw’s tijd bleef ook binnen de selectie-eis echter werd hij uit de uitslag geschrapt na de bootweging, waarbij zijn boot  150 gram te licht bleek te zijn!
Bij de junioren behaalde de Venlose Raf van Rijswick eveneens lid van K.V. Viking Venlo  ondanks enige vaarfouten en bootschade toch nog in een redelijke tijd de finish en voldeed daarmee ook voor de derde keer aan de kwalificatie-eis. Hierdoor verzekerde hij zich van een ticket voor het junioren EK in Servië. Victor den Haan (Viking Venlo) die nog zwaardere bootschade opliep en met veel water in zijn boot aan de finish kwam bleef niet binnen de kwalificatie-eis en moet in de resterende 2 selectiewedstrijden op herhaling. De winst bij de junioren ging naar de Duitser Bjorn Barthel uit Ludwigshafen, van Rijswick werd 7e en den Haan 9e.  Junior Pieter Paauw voer te samen zijn broer in Lathus (Fra) en pakte de selectie, voor hem was dit zijn 2e, omdat hem dit in Fulda slechts eenmaal lukte.
Coach Pascal Lucker voer mee op het 4,6 km lange traject over de Perlbach en Rur, bij de mager bezette veteranenwedstrijd en zette een verdienstelijke tijd neer,  waarmee hij 3e werd, 6sec, achter nr. 2 en 19 sec. achter winnaar Olaf von Harz van KC Celle.
Geplaatst in Afvaart.